Fasihkan Huruf #

100% of 100
RM 23.75 RM25.00 -5%
Kod Produk: #9789671889107
Status: In Stock
Berat: 0.320kg | 103 Mukasurat
Stok: 32 unit
+ BELI SEKARANG
Sinopsis & Review

Tajuk : Fasihkan Huruf


ISBN : 9789671889107


Penerbit : Malaha Press


Penulis : Muhammad Fahmi Bin Md Ramzan


Muka Surat : 103 m/s


Halaman : Berwarna


Tahun Terbit : 2021


Format : Softcover


Berat : 0.32 kg


Dimensi (Cm) : 26.2 cm x 19.2 cm x 0.8 cm 


 


SINOPSIS: 


 


Buku ini menyajikan penyampaian secara interaktif dan informatif berkenaan karakteristik huruf hijaiyah yang merupakan huruf-huruf al-Quran berserta beberapa kesalahan lazim sewaktu mengucapkannya. Pemahaman terhadap karakteristik huruf hijaiyah amat penting supaya kita dapat mengucapkan huruf-huruf tersebut dengan fasih dan benar untuk diterapkan dalam bacaan ayat suci al-Quran. la sekaligus dapat menghindari berlakunya kesalahan-kesalahan sewaktu mengucapkan huruf yang berpotensi mengubah makna kalimah atau ayat.

Bertepatan dengan perintah Allah melalui firmanNya, "Dan bacalah al-Quran dengan tartil." (Al-Muzzammil, 73: 4). Menurut Saidina 'Ali bin Abi Talib, di antara maksud tartil sewaktu membaca al-Quran ialah membaguskan sebutan huruf-hurufnya sesuai dengan kaedah tajwid. Begitu juga sepertimana hadith yang diriwayatkan dari Zaid bin Thabit, dari Nabi, "Sungguh Allah menyukai al-Quran ini dibaca sebagaimana al-Quran diturunkan" (HR. Ibnu Khuzaimah). Membaca sebagaimana al-Quran diturunkan bermaksud membacanya dengan cara sebutan orang Arab yang fasih.

Buku berbentuk nota panduan ini disusun untuk membantu orang awam tidak kira peringkat usia, khususnya untuk mereka yang masih belum dapat mengucapkan huruf-huruf hijaiyah dengan baik sewaktu membaca ayat-ayat al-Quran lebih-lebih lagi surah al-Fatihah. Buku ini juga amat sesuai buat para guru al-Quran untuk dijadikan sebagai "alat bantu mengajar serta modul kursus dalam bidang pendidikan dan pengajaran al-Quran.

Moga karya sederhana ini mendatangkan manfaat yang besar buat kita semua. Amin.

"....Buih akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya, adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi."

(Surah ar-Ra'd, 13:17)

Komen